Dr. Pere Tarrés i Claret, metge i sacerdot URL: http://www.doctortarres.org · A/e: doctortarres@terra.es COMISSIÓ PRO-BEATIFICACIÓ DEL DR. TARRÉS JOAN GÜELL 200 · 08028 BARCELONA |
![]() Bronze realitzat per l'artista Josep M. Nuet Martí |
Núm. 69, juliol de 2001 “Oh joves! Enamorem-nos d'aquesta virtut i preguem perquè els altres la practiquin. Treballar per la puresa dels nostres amics és lluitar per l'enfortiment de la nostra.” Records
El dia 21 d'octubre de l'any passat, a la sala d'actes de l'Hospital General de Catalunya, se celebrà una jornada sobre Antropologia sexual, organitzada per l'Associació de Metges Cristians de Catalunya. Una de les ponències d'aquesta reunió d'estudis versà sobre "L'ordenació de la sexualitat en el pensarnent del Dr. Pere Tarrés", a càrrec del metge uròleg Dr. Santiago Ruiz. És un estudi profund on es retrata el Servent de Déu en un vessant molt significatiu de la seva vida, tant per la seriositat amb què va viure la seva castedat com per la difusió d'idees, molt clares, que féu sobre aquesta virtut. En aquest número de Records i Notícies volem presentar algunes de les reflexions del ponent, per donar a conèixer com el Dr .Tarrés vivia i estimava la puresa, i per fer-la sobresortir quan en els nostres dies molts la tenen desvirtuada i menyspreada. Afirma el Dr. Ruiz en la seva conferència: "'EI Dr. Tarrés fou una persona d'una fe guem profundíssima, arrelada des de la infància; un d'aquells esplèndids casos en què arriba a ser consubstancial en la persona. Tant que ell mateix gairebé no en parla, de la seva fe. Parla sempre, i molt, de l'amor, però la fe és tan òbvia que la dóna sempre per assumida; la fe, en principi, no el fa patir; el fa patir no estirnar prou, perquè sempre vol estimar més... La fe s'entreveu sempre subliminalment com la columna sòlida que sosté l'edifici... eix vertebrador, font i origen de la seva extraordinària cohesió de pensament. Aquesta fe fou el germen, la conseqüència i el marc d 'un amor extraordinari a Jesús i a Ia seva Mare, que informarà tota la seva actuació, tant íntima i privada, com la de l'apostolat de jove estudiant fejocista, metge i sacerdot." És aquesta fe, doncs, la que explica la fermesa en els criteris clars sobre sexualitat i lagran valoració que donarà sempre a la castedat i a la puresa. Més endavant el conferenciant es pregunta: "Què en pensa el Dr. Tarrés de la sexualitat?" I respon dient: "No pot pensar altra cosa que la sexualitat és bàsicament obra de Déu; és la realització magnífica de la seva saviesa per transmetre i perpetuar la vida a la natura en general, i, concretament en la persona humana, augmentar el nombre de fill de Déu; i que en l'Església és la base natural d'un sagrament, o sia, que segons el voler de Déu i en el seu recte ús és font de gràcia... És doncs una realitat bona... D'aquest concepte, se'n deriva un radical i absolut respecte, no tolerant la més petita ironia, doble sentit, ni burla, i no cal dir abús." Aquestes paraules recorden la seva manera d'actuar i de pensar al llarg de tota la seva vida. N'és un exemple el que testifica un company d'estudis de la Facultat de Medicina: "Quan entre els estudiants, en els passadissos de la Facultat es parlava de temes immorals, la sola presència d'en Tarrés o la seva paraula amonestadora: Nois!, dita amb un gest i un to persuasiu i delicat, que no podia molestar ningú, tancava la boca dels condeixebles." Després es pregunta el ponent: "La sexualitat quin lloc ocupa en la vida del Dr. Tarrés?" I l'autor reflexiona d'aquesta manera: "En el seu interior, en l'estratificació i estructuració jeràrquica del seu pensament, després de presa la decisió de donació absoluta, de continència perfecta, feta a Monistrol de Calders -l'any 1927, quan tenia 22 anys, en l'últim curs de carrera, quan feia una suplència del metge del poble-, la sexualitat resta, diríem, com classificada de realitat íntima no motivant. La sexualitat se la té en compte per custodiar-la sota el mantell protector de la castedat, o sia que la sexualitat esdevé el motiu, no de si mateixa, sinó de la castedat, de la puresa... La sexualitat per ell ve a ser com aquelles joies de l'àvia que no es tenen per posar-se-les i lluir-Ies sinó per guardar-les i defensar-les com a patrimoni i tresor familiar. La sexualitat esdevé així, i per a ell el tresor patrimonial de la persona humana rebut de Déu i a ell ofert. Per Tarrés la sexualitat és l'objecte que fa possible la seva castedat, ofrena i mostra d'amor a Jesús i a Maria... aquest era l'eix fonamental de la seva vida: viure apassionadament la puresa, la castedat, per amor a Déu. Viure-la plenament perquè n'està enamorat." De fet, si reuníssim algunes de les persones que van conèixer i tractar el Dr. Tarrés i els preguntéssim quina virtut els sembla que va arrelar més en la persona del Servent de Déu, de segur que unànimement -sense por d'equivocar-nos- dirien: ''la puresa''. N'és una prova tota la seva activitat en la Federació de Joves Cristians de Catalunya, ja que sovint posa molt en relleu la bellesa i la força de la castedat i en canta les excel·lències. Per citar uns exemples, recordem el primer congrés de la Federació, celebrat a la gran sala de l'Olímpia, quan va motivar amb la seva paraula ardent que milers de joves s'aixequessin per aplaudir "Madona Puresa", i la "Glossa" del dia 26 de juny de 1936, de Flarna -la publicació periòdica de la mateixa Federació- quan escriu: "La puresa en la joventut és la sal que priva els pobles de tota corrupció; és la garantia més solida de la pau familiar; és el fonament de la grandesa futura rnaterial i espiritual dels pobles." També podem dir el mateix en les activitats que exercí de prevere. Essent viceconsiliari dels joves d'Acció Catòlica els deia: "La castedat és la vida del cor. Sense castedat no hi ha amor. El cor pur és un cor obert. L'impur és tancat. Mai en una intel·ligència segrestada i envaïda per fantasmes impurs la imatge de la veritat i la bellesa podrà ocupar-ne el lloc." I a les noies de Sarrià, com consta pel testimoni d'una d'elles: "Ens va despertar a totes una gran estimació vers la castedat ja que ell n'era un exemple vivent, d'aquesta virtut, i un apòstol amb les seves exhortacions." I com explica el ponent: "En el seu pas pastoral per l'Hospital de la Magdalena on eren revisades sanitàriament i, si s'esqueia, tractades més d'un cop fins a la mort les dones públiques de Ia ciutat... recordem la commoció que li causà la visió d'una d'aquestes noies, agonitzant... que l'impulsà a promoure la "Croada per la puresa"... endegada entre les noies treballadores (de la JOC), a nivell de pregària, en el vestir, en el parlar, en les diversions, el pensament i la conducta." Finalment recordem,
de la conferència del Dr. Ruiz, el que diu sobre la característica
bàsica i essencial de la sexualitat en el Dr. Tarrés: "La
vida del Dr. Tarrés traspua innocència ja des de la infància,
evolucionant amb el temps vers una major solidesa i maduració en
anar incrementant el coneixement de la matèria sobre sexualitat...
La seva innocència -que no vol pas dir ignorància- va anar
augmentant amb l'edat conservant en l'exterior un cert aire infantil, però
en el seu cor tota la fortalesa de les virtuts heroiques, perquè
el coneixement de Tarrés sobre la matèria sexual l'hem de
considerar lògicament complet i correcte, donada la seva condició
professional. A la Facultat de Medicina, i més essent com era alumne
brillant, la informació havia de ser plenament correcta i completa,
tant des del punt de vista anatòmicofuncional com clínic...
i recordem el coneixement que pogué adquirir de l'aspecte aberrant
i negatiu en uns ambients que no eren els seus habituals: la dolorosa experiència
que per la seva ànima pura va constituir el front de guerra, on
els conceptes de virginitat, castedat i puresa eren sistemàticament
befats, menystinguts i trepitjats de la forma més barroera. Així
mateix, en un altre ordre, però tanmateix experiència trista
i impactant, ja sacerdot, el seu pas pastoral per l'Hospital de Ia Magdalena...
Sempre davant d'aquestes situacions que foren per a ell una duríssima
prova, tant en el front com a l'hospital, la seva reacció i resposta
era la d 'una extraordinària caritat, que es traduïa humanament
en compassió i sobrenaturalment en oració i sacrifici reparador.
La seva innocència era, doncs, la de la manca radical de malícia
dins el marc d'un ple coneixement."
"Com a resum
i síntesi podríem dir que les característiques mestres
del concepte i la vivència de la sexualitat segons el Dr .Tarrés
serien: un enamorat de la virginitat, practicant la castedat i la continència
perfectes; tractant aquests temes amb un extraordinari respecte i dignitat...
i amb una gran naturalitat, amb un concepte de castedat en què aquesta
forma part intrínseca i activa de la sexualitat com a element d'ella
mateixa regulador, i potser optimatitzador del seu immens valor com a obra
de Déu."
NOTÍCIES Beatificació
de Francesc Castelló
Amics
del Dr. Tarrés
El
Dr. Pere Tarrés en un memorial
|
Fotografies![]() |
|
Arxiu | |
Bibliografia | |
Procés de beatificació | |
Contacte | |
|